De exportwaarde die de Nederlandse popmuziek toevoegt aan de Nederlandse economie bedraagt in 2017 ruim € 201 miljoen; een stijging van 0,26% in vergelijking met 2016. Ruim 75,6% komt voor rekening van dancemuziek. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Perfect & More dat sinds 2004 in opdracht van Buma Cultuur de exportwaarde van Nederlandse popmuziek in kaart brengt.

Van de 50 meest optredende acts in het buitenland, samen goed voor 28% van het totaal aantal optredens buiten de eigen landsgrenzen, zijn er slechts tien niet afkomstig uit de dance. Tiësto voert de lijst van meeste optredens aan, gevolgd door Yellow Claw, Oliver Heldens, Martin Garrix en Dash Berlin. Niet dance gerelateerde acts die met optredens succesvol waren in het buitenland in 2017 zijn Epica, André Rieu, My Baby en Tim Vantol.

Gekeken naar individuele tracks die in het buitenland hoge ogen hebben gegooid zijn dat vooral ‘Waves’ van Mr. Probz, ‘Reality’ van Lost Frequencies/Felix De Laet (door het aandeel van Janieck Devy en Radboud Miedema), ‘Animals’ van Martin Garrix, ‘Firestone’ van Kygo en ‘Policeman’ (Eva Simons/Sidney Samson.
Klassiekers als ‘Venus’ van Shocking Blue (Robbie van Leeuwen), ‘Radar Love’ van Golden Earring, ‘You’ van Ten Sharp en ‘In ‘t Kleine Café Aan De Haven’ van Pierre Kartner blijven succesvol.

Buma Cultuur investeert in verschillende evenementen en platformen waaronder Amsterdam Dance Event en Eurosonic Noorderslag die bijdragen aan de buitenlandexploitatie van Nederlands repertoire. Dat zijn langjarige trajecten maar uiteindelijk zie je daarvan nu wel de effecten. Met Dutch Music Export heeft Buma Cultuur een actief buitenlandbeleid waarmee talentenvolle acts in het buitenland worden ondersteund op het gebied van marketing, promotie, kennisuitwisseling en door financiële support. Naast de traditionele Europese en Amerikaanse markten, liggen er voor de toekomst nu vooral ook kansen in Azië.

Het rapport lees je hier.