De 19-jarige Jill van Leeuwen (artiestennaam: Kryda) won afgelopen maand Project Next, de talentenjacht van SLAM! die de afgelopen tijd opzoek ging naar de nieuwe producer van 2019. Nu wil ze vooral haar sound verder ontwikkelen en veel meer shows spelen. “Als ik om 9 uur ’s ochtends moet draaien, vind ik dat ook prima!”

Het nummer Time waarmee Jill de talentenjacht won, komt nu uit op het platenlabel van één van haar grote voorbeelden: Oliver Heldens. “Ik zit nog steeds op een roze wolk omdat ik iets op zijn label mag uitbrengen. Samen met Tiësto is hij echt mijn grootste voorbeeld.”

Het produceren van de track Time ging redelijk soepel, vertelt Jill. “Je kon je inschrijven met een demootje en daar werden dan vier finalisten uitgekozen. Ik vond het al te gek dat ik er daar één van was. Als finalist kreeg je vervolgens van Strengholt [een uitgever] tien toplines aangeboden. Daar mocht je een single mee maken.”

“Ik ben gaan luisteren en de eerste sprak me meteen heel erg aan. Daar ben ik vervolgens echt een nieuwe track onder gaan produceren. Ik vind het sowieso fijn om te beginnen met de vocaal. Dan heb je eigenlijk al het arrangement: je weet hoe je kan opbouwen, waar de drop moet komen enzovoort. Dan is het vooral passende akkoorden maken en de juiste toonsoort zoeken.”

Jill begon al op jonge leeftijd met produceren. “Toen ik 11 of 12 was begon ik voor de grap loopjes achter elkaar te zetten. Maar nu voor ongeveer vier jaar ben ik er echt professioneel mee bezig. Als je er echt in gelooft, kan dat. Via een Facebook groep voor producers leerde ik veel mensen kennen die elkaar ook allemaal feedback geven. Ik wist ook niet echt wat ik wilde worden en met muziek was ik altijd wel bezig. Op hoop van zegen dus maar, haha!”

Als jonge vrouwelijke producer heeft Jill nog wel eens met vervelende vooroordelen te maken. “Er gaat soms gewoon een fout idee rond over vrouwen die produceren. Ik ga niet in mijn bikini op het podium een beetje staan te showen. Doe mij maar gewoon mijn joggingbroek en trui. Ik heb het wel eens gehad met samenwerkingen dat ze zagen dat ik een vrouw was en zeiden: laat maar. Dat is wel heel raar. Het levert ook vragende blikken op. Maar ik ga gewoon door en laat het motiverend werken. Ik zou het heel vet vinden als ik een rolmodel voor jonge vrouwelijke producers kan worden.”