Dat je als muzikant niet per se op een podium voor een publiek hoeft te staan om een muzikaal uitdagende carrière te hebben, bewijst Thomas Muis. De 25-jarige componist/producer werkt namelijk bij 2WEI, een bedrijf in Hamburg dat muziek componeert voor films, games, commercials en filmtrailers. Zo maakte Thomas de muziek die te horen is in commercials van grote bedrijven als Audi, Porsche, Lufthansa en Adidas. “Het moment dat je muziek maakt die naadloos samensmelt met de beelden en je er zelf door gegrepen wordt, is magisch. Op zo’n moment is de muziek die je maakt de perfecte soundtrack voor de emotie die het filmfragment of commercial wil overbrengen” vertelt hij.

MediaMusic
Hij leerde het bedrijf kennen toen hij voor zijn studie MediaMusic aan het ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten een onderzoek moest doen naar iemand met een baan die hij zelf zou willen hebben. Daarvoor interviewde hij Christian Vorländer, een voormalige student aan dezelfde opleiding die op dat moment als assistent van filmcomponist Junkie XL in Los Angeles aan filmmuziek werkte. Thomas: “Christian vertelde toen dat hij op het punt stond terug te verhuizen naar Hamburg om daar een eigen bedrijf op te richten: 2WEI. Hij nodigde mij uit om langs te komen. Ik wilde zoveel mogelijk leren, dus in mijn zomervakantie heb ik daar twee weken meegelopen. Die twee weken werden twee maanden, toen was de vakantie over en moest ik terug naar school. Een paar weken later belde hij of ik weer kon komen. Dat heb ik gedaan, deze keer als stage. Daarna kon ik blijven en heb ik vanuit Hamburg mijn studie afgerond.”

Narnia
Hoewel Thomas als tiener piano speelde en optrad als toetsenist in een symfonische metalband, wist hij pas echt wat hij wilde toen hij de muziek leerde spelen van de Franse componist Yann Tiersen en de soundtrack ontdekte van de filmserie Chronicles of Narnia. “Zo kwam ik er achter dat er een heel genre en wereld was die draaide rond filmmuziek. Ik wilde ook een heel universum kunnen scheppen door middel van muziek. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met muzieksoftware en heb mij ingeschreven voor de studie MediaMusic.”

Arvo Pärt
Om een eigen muzikale signatuur te ontwikkelen, duikt hij graag in het werk van andere componisten. Momenteel wordt hij geïnspireerd door de Estse componist Arvo Pärt. Thomas: “Pärt is een van de grondleggers van de minimalistische klassieke muziek. Zijn werk heeft een bepaald spiritueel karakter, terwijl hij toch een bepaalde eenvoud nastreeft. Hij inspireert me om emotie over te brengen met mijn muziek, zonder allemaal toeters en bellen uit de kast te halen. Ik houd er van om het minimalistische en klassieke op te zoeken en met een less is more-aanpak in de harmonie en melodie te werken. Er hoeven niet altijd synths te horen te zijn, bijvoorbeeld.”

Abbott
Voor die momenten dat hij toch eens onder de mensen wilt komen met zijn muziek, heeft hij zijn artiestenalias Abbott, waarmee hij neoklassieke muziek maakt. In het afgelopen jaar heeft hij onder die naam verschillende singles uitgebracht. Voorbeeld voor zijn carrière is de IJslandse componist/multi-instrumentalist en producer Ólafur Arnalds, die zowel film- en seriecomponist als artiest is. “Hoewel ik mij nog het meest thuis voel in mijn studio, groei ik in mijn rol als Abbott. Veel van wat ik maak in mijn dagelijks werk kan ik ook hiervoor gebruiken. Al heb ik met Abbott meer vrijheid; dan ben ik niet gebonden aan de wensen van de opdrachtgever, zoals bij muziek voor commercials.”

Godspeed
In augustus komt zijn debuutalbum uit, met twaalf neoklassieke composities. Live treedt hij op met een strijkersensemble. Desondanks liggen zijn grootste ambities niet op het podium, maar in de studio. Thomas: “Ik word geïnspireerd door filmcomponisten als Thomas Newman (o.a. Finding Nemo, Skyfall) en Benjamin Wallfisch (o.a. Hellboy, Blade Runner 2049). Uiteindelijk wil ik zelf ook muziek voor films gaan maken en door middel van muziek een hele wereld creëren waar je in kan stappen, zoals bij de Harry Potter filmreeks.”